Dödsregistret

Dödsregistret

Dödsbevakning är en trygg och flexibel tjänst där du själv bestämmer hur länge bevakningen ska pågå. Det finns inga bindningstider, och du kan avbryta när som helst.

Registrering av dödsfall

När en person avlider utfärdar en läkare ett dödsbevis som skickas till Skatteverket. Skatteverket registrerar dödsfallet så snart de mottagit dödsbeviset från en läkare eller ett sjukhus, eller när de fattat beslut om dödförklaring.

Registreringen hos Skatteverket tar vanligtvis någon dag. Därefter informerar Skatteverket om dödsfallet genom ett speciellt informationssystem. Det är detta system som sedan används för att kunna meddela om ett dödsfall, vilket sker automatiskt. 

Bekräftelse på dödsfall

När Dödsregistret får bekräftelse på att ett dödsfall har registrerats, skickas en notis till dig som prenumererar på personens personnummer. Meddelandet skickas automatiskt så snart informationen blir tillgänglig.

Juridisk och administrativ hjälp

Dödsbevakning förenklar och effektiviserar hanteringen av ärenden som rör bland annat testamenten, arvsfördelning och försäkringsutbetalningar. Genom att få tillgång till bekräftad information om ett registrerat dödsfall kan berörda parter, såsom anhöriga, juridiska ombud och försäkringsbolag, påbörja nödvändiga processer. Detta bidrar till en smidigare och mer strukturerad administration vid arvsskiften och andra juridiska eller ekonomiska frågor som uppstår i samband med ett dödsfall.